2011. január 23., vasárnap

Ayres terápia

Anna Jean Ayres [ejtsd: Írisz] által kidolgozott szenzoros integrációs terápiát a következő esetekben ajánljuk.

    * Szülési traumák után, mikor a csecsemő nyugtalan, rossz alvó, nehezen alkalmazkodik az új körülményekhez.
    * Megkésett mozgásfejlődésnél, mert ilyenkor a csecsemő valamennyi észlelési és tanulási funkciója megkésve kezd fejlődni.
    * Ajánljuk mozgássérült gyermekeknek, mert az Ayres-eszközök által új mozgásélményben van részük, mely segíti a különböző testhelyzetek adaptálását, mozgásos válasz elindítását.
    * Ügyetlen, összerendezetlen mozgású gyermekek sok-sok olyan mozgásformát, eszközt tapasztalnak meg, melyek fejlesztik a koordinációt, az egyensúlyt, a figyelmet és a koncentrációt.

Az Ayres terápia célja:

    * Fejleszti és pontosítja a nagymozgásokat, tudatosabbá teszi a tempó, a ritmus és az irányok kontrolját.
    * Fejleszti a finommotorikát.
    * Fejleszti a szem-kéz koordinációt.
    * Fejleszti a tér, az irány és a formaészlelést.
    * Erősíti a testsémát és a testtudatot.
    * Segíti hogy kialakuljon a szociális viselkedés, a szabálytudat, a figyelem és az önbizalom.
    * Segít a megkésett járás, a megkésett beszéd, a megkésett szobatisztaság kialakulásában.

A sokféle eszköz, a hinták, labdák, csúzdák, kötelek, gyűrűk stb. fantáziadús használata arra szolgál, hogy vesztibuláris, tapintásos ingerléssel javítja az agyféltekék közötti kapcsolatot, és így jobban működik a tanulási-megismerési folyamat, így megelőzhető a későbbi tanulás és magatartási probléma.
Kiken segít ez a módszer?

A módszer érdekessége, hogy olykor az egymástól látszólag teljesen különböző problémákban szenvedők esetében is képes javulást eredményezni. Kik ezek?

    * Figyelem- és tanulási zavarokkal küzdők.
    * Nehezen beszélők.
    * Finom kézmozgásokban – például írásban – ügyetlenek.
    * Társas kapcsolataikban sikertelen gyerekek.
    * Koraszülöttek.
    * Autista, vagyis a környezete elől kórosan bezárkózó,
    * Hiperaktív vagy éppen túlságosan passzív gyermekek.

Ajánlott akár 1 napos életkortól heti 2-3 alkalommal.
Hogyan működik?

Szervezetünket folyamatosan érik ingerek, egyrészt a külvilágból, másrészt saját testünkből. Minden beérkező ingerre van motoros, mozgásos válasza az idegrendszernek. Pl.: látom a lépcsőt, fellépek. Érzem a forró vizet, elhúzom a kezem. Sokféle csatornán, sokféle inger éri egyszerre testünket, ezek felfogása és összerendezése sokszor nehéz feladatot jelent. Mind az egyes érzékek működésében, mind az érzékletek összerendezésében felléphetnek nehézségek. Az érzékletek összerendezésének – a szenzoros integrációnak – a zavara, képtelensége az idegrendszer éretlenségének a következménye.

A szenzoros integrációs terápia elsősorban a legősibb érzékek, a tapintás- és az egyensúlyérzék ingerlésén keresztül juttatja el a gyereket egy magasabb idegrendszeri integrációs szintre. Ezek az érzékek már a korai magzati állapotban működni kezdenek. A magzat – egyensúlyszerve, a belső fülben lévő labirintusszerv segítségével – már 8-10 hetes korában észleli a gravitáció változásait, és képes ezekre mozgással válaszolni. A terápia azon alapul, hogy az érzékletek legjobb összerendezője a mozgás.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.